Friday, August 13, 2010

ramadhan datang lagi


masa cepatnya berlalu..
kini allah bagi lagi ramadhan untuk aku.
masih ingat kenangan puasa masa kecik-kecik.
betapa susah nak bangun sahur.
cengelat sembahyang terawih.
dulu setiap petang bila hampir waktu berbuka
mesti abah akan bawa jenjalan naik motor kapcai
ronda kampung..
jadi..bila masa berbuka taklah rasa lama sangat.
dulu masa kecik-kecik..
suka sangat makan putu mayam..
hari-hari nak makan putu mayam..
sebab kedai tu bukak bulan puasa sahaja.
ingat dulu..
masa mula-mula belajar puasa..
selalu kecek mak nak berbuka..
tapi mak suruh sabar..
dulu belajar puasa dapat upah.
masa kat asrama..
buka puasa dengan kawan-kawan.
dapat aiskrim..
bila buka puasa je..
mesti main cop meja untuk semember..
bawak botol air besar-besar..
nak pau air sirap dewan makan..
ramadhan kini kembali lagi.
aku masih diberi kesempatan ..
dan aku tidak pasti ia sampai bila.
ramadhan adalah bulan umat islam.
yang ada segala kebaikan.
yang ada lailatul qadar.
yang ada nuzul quran.
ramadhan patut menyedarkan kita.
yang kita ini hanya seumpama sebutir debu.
ramadhan ini akan pergi.
semoga aku dapat berjumpa dengannya kembali..
semoga ramadhan ini lebih bermakna.=)

p.s:
mak aku dah ada blog..
ramadhan janganlah pergi..
aku suka sebab waktu kuliah jd singkat.
hehe

2 bom bom:

sugar2 kapas strawberry said...

ahahah..sy pon suke..sbb kelas abes awl..tp sy still jgk buzzzzy.hihi

:misz kakai khairina :: said...

btol3......sokong sgt..

Post a Comment